Vad är fiber?

En fiberkabel är en kabel med en tunn glaskärna, som är ungefär lika tjock som ett hårstrå. Genom en fiberkabel går det att skicka data i snabba hastigheter. Mycket snabbare än via kopparnät eller mobila nät.

Varför ska jag välja fiber?

Fiber är snabbare än kopparnät eller mobila nät. Stabil uppkoppling som inte påverkas av tex väder. Fiberkabeln är framtidssäker då den inte behöver bytas ut när aktiv utrusning uppgraderas. Fibern i sig är redan förberedd för ljusets hastighet.

Vad innebär ett öppet fibernät?

Ett öppet fibernät innebär att du själv kan välja bland vilka tjänster och vilken tjänsteleverantör som passar dig och dina behov bäst.

Vad är skillnaden på Nätägare, Kommunikationsoperatör och Tjänsteleverantör?

Vi, Hässleholms Fibernät är nätägare. Det vill säga att vi äger fibernätet som ligger nedgrävt i marken. Nätet är ett så kallat passivt nät. För att nätet ska kunna användas för TV- och bredbandstjänster installeras teknisk utrustning i båda ändarna av fiberkabeln. Det handlar om en Kundnod som installeras hemma hos dig och en typ av switch (odf) i våra noder. Denna aktiva utrustning tillhör inte Hässleholms Fibernät utan är kommunikationsoperatörens. Det är kommunikationsoperatören som erbjuder olika tjänsteleverantörer att ingå i nätet. Det är tjänsteleverantören som erbjuder dig olika TV- och bredbandstjänster.

Vad är en kundnod?

Kundnoden är den dosa som placeras tillsammans med fiberuttaget hemma hos dig. Kundnod kan också kallas mediaomvandlare, CPE eller tjänstedelare. Det är via kundnoden du kopplar in din router för TV- och bredbandstjänster.

Vad är dukt?

Dukt är det skyddsrör som fibern går genom för att nå ditt hem.

Hur beställer jag en anslutning?

Du beställer din fiberanslutning via vår hemsida och bekräftar med mobilt bankId. Du som saknar mobilt bankId kontaktar oss via fiber.info@hassleholm.se eller 0451-26 65 00, så skickar vi ut avtal via post till dig.

Vad ingår i en fiberanslutning?

I en fiberanslutning ingår grävning från tomtgräns till närmsta lämpliga vägg, installation av kundnod samt grovåterställning. Du som kund kan ha önskemål om annan placering av kundnod eller annan grävsträcka, men då bekostar du själv mellanskillnaden.

Hur lång är leveranstiden?

En fiberanslutning görs i flera olika steg och utförs vid olika tidpunkter. Vi har en ungefärlig leveranstid mellan 3-6 månader. Beställningar som görs under det första kvartalet, planeras för leverans under kvartal 2, osv. Leveranstider påverkas av hur många beställningar som hanteras samtidigt och av handläggningstider för grävtillstånd men också av väderförhållande som tex tjäle.

Hur beställer jag tjänster?

Du beställer tjänster via kundportalen z-market.

Jag vill flytta min kundnod, hur gör jag?

Fiberkabeln är ömtålig, kabelns kärna är gjord av glas och kan lätt brytas om den hanteras felaktigt. Du får inte själv flytta din kundnod. Kontakta oss på fiber.info@hassleholm.se eller ring 0451-26 65 00 så bokar ni in en tid med vår tekniker som flyttar noden. Flytt av kundnod debiteras enligt gällande prislista.

Hur går en installation till?

Vi samlar in ett antal beställningar som tillsammans lämnas vidare till våra entreprenörer. Entreprenören kontaktar dig för att boka in ett platsbesök. Tillsammans kommer ni överens om var vi kommer att gräva och var kundnod placeras. Markarbete innebär grävning, förläggning av dukt samt blåsning av fiber. Alla tre momenten görs inte alltid samtidigt.
Entreprenören kontaktar dig för att boka in datum för teknisk installation. Installation görs både hemma hos dig och i vår nod.

Vad är ett platsbesök?

Vår entreprenör kontaktar dig och bokar in en lämplig dag. Tillsammans går ni igenom på plats vart grävning på tomten ska göras samt var kundnod bäst placeras.
 

Hur djupt ligger fiberkabeln?

Fiberkabeln bör placeras på cirka 30-40 cm djup.

Var placeras kundnoden?

Kundnoden placeras på närmsta lämpliga vägg.

Information om Rut/Rot

Vi har i dagsläget inte möjlighet att erbjuda Rut/Rot-avdrag för våra installationer.

Vad innebär grovåterställning?

Efter avslutad grävning görs en grovåterställning på tomten. Det innebär att vår entreprenör lägger tillbaka och justerar uppgrävd yta med befintliga jordmassor. Eventuella stenar och dylikt som grävts fram tar man som fastighetsägare själv hand om. Eftersom återställningen sker med befintliga massor, har vi inte möjlighet att komplettera med exempelvis ny jord, gräsmatta, asfalt, plattsättning eller växter. Det är fastighetsägarens ansvar att återställa ytskikt på fastigheten, utföra plattsättning eller så nya gräsfrön.

Hur fungerar ersättning för markintrång?

När vi gräver på din mark för att till exempel förlägga stamkabel har du rätt till ersättning för markintrång. Vid grävning för installation av fiberanslutning till ditt hus utgår ingen ersättning. För grävning mellan 0-300 meter utgår ersättning om 1 330,- kronor. För sträckor längre än 300 meter tillkommer ytterligare 5,-/meter.

Vad kostar en fiberanslutning?

En efteranslutning kostar 24 000,- då ingår tomtgrävning, installation och grovåterställning.
I olika geografiska områden och under begränsad tid kan vi ha kampanjer till ett reducerat pris.

Vad ingår i priset?

I en fiberanslutning ingår grävning från tomtgräns till närmsta lämpliga vägg, installation av kundnod, samt grovåterställning. Du som kund kan ha önskemål om annan placering av kundnod eller annan grävsträcka, men då bekostar du själv mellanskillnaden.

Kan jag dela upp betalningen?

Vi kan i samarbete med Svea finans erbjuda delbetalning av din fiberanslutning. Svea gör en kreditprövning i samband med ansökan. Vi aktiverar krediten när din installation är klar, innan dess betalar du ingenting. Avbetalningen kan delas upp på 12, 24, 36 och 72 månader. De första två alternativen är räntefria.

När kommer fakturan?

Din faktura skickas när installationen är klar, innan dess betalar du ingenting.

Problem med tjänster?

Skulle det uppstå problem med dina TV- eller bredbandstjänster ska du alltid felanmäla detta till din tjänsteleverantör. Kontrollera och starta om din egen utrustning först, om det inte hjälper gör du en felanmälan till din tjänsteleverantör.
Vid behov kommer din tjänsteleverantör att skicka ärendet vidare till kommunikationsoperatören Telia/Zitius, som vid behov kommer att kontakta oss, Hässleholms Fibernät.

Aktuell driftinformation?

Du kan alltid följa aktuell driftinformation via kundportalen.

Felanmäla kabelbrott eller avgrävning?

Kabelbrott eller avgrävning rapporteras till felanmalan.hassleholm@transtema.com eller via telefon 0451-26 77 76.

Fotograf: Sarah Berg