Anslutningsprocessen i sju steg
1 Lägenhetslista
I samband med att avtalet signeras sammanställer fastighetsägaren en så kallad lägenhetslista. Det är en förteckning över vilka adresser och vilka lägenhetsnummer som ska anslutas. Lägenhetsnummer anges enligt Lantmäteriets lägenhetsregister. När listan är komplett vet vi hur nätet ska dimensioneras och vi kan beställa rätt antal portar.
2 Platsbesök
Vår projektledare tar kontakt med fastighetsägaren för att boka ett platsbesök. Tillsammans går vi igenom var det kommer att grävas och var fiberuttag och kundnod placeras.
3 Information
Om fastighetsägaren önskar så hjälper vi gärna till med informationsmaterial som kan lämnas ut till boende eller anslås i trapphus som informerar om att fiberinstallation ska ske. Här förklaras hur installationen går till och hur man kan beställa tjänster.
4 Markarbete
Markarbetet delas in i tre delar. Först gräver vi, därefter lägger vi en dukt (skyddsrör), slutligen blåser vi fiberkabel i dukten. De tre momenten sker inte alltid samtidigt, och alla tre momenten måste vara klara innan vi kan installera fibern.
5 Kontaktlista
För att vi ska kunna kontakta hyresgästerna och boka tid för teknisk installation behöver fastighetsägaren sammanställa en kontaktlista. Där framgår utöver adress och lägenhetsnummer även namn och telefonnummer till den boende i respektive lägenhet.
6 Installation
Vår entreprenör kontaktar de boende för att boka lämpligt datum för teknisk installation. Installationen måste vara klar både i vår nod och i lägenheten innan de boende kan beställa några tjänster.
7 Boende beställer sin tjänst
De boende väljer den tjänsteleverantör och de tjänster som passar dem bäst. Här beställer du tjänster.